خشک کردن :

خشک کردن مواد فرآیند انتقال جرم است . در حقیقت شامل برداشتن آب یا  حلال های دیگر بواسطه تبخیر ماده جامد ‚ نیمه جامد یا مایع است. این مرحله در حقیقت به عنوان مرحله نهائی تولید استفاده می شود و قبل از بسته بتدی و فروش محصول استفاده می شود.

مراحل خشک کردن مواد:

در بسیاری حالات عمومی‚ یک جریان گاز یعنی هوا ‚بوسیله کانوکشن ‚ از حرارت استفاده می کند. و بخارات یعنی رطوبت را با خود حمل می کند. روشهای دیگر خشک کردن تحت خلا است به طوری که حرارت بوسیله کانداکشن یا تشعشع منتقل می شود. در این روش بخارات تولید شده بوسیله خلا حذف می شود. روش دیگر خشک کردن خشک کردن بشکه ایی است که به عنوان مثال برای خشک کردن سیب زمینی استفاده می شود.

توجهات :

در مقابل خشک کردن ‚ اکستراکسیون مکانیکی حللال  است . در این روش آب بوسیله فیلتراسیون یا سانتریفوژجدا می شود که خشک کردن نیست در حقیقت جداسازی آب یا حذف آب است.

مکانیسم خشک کردن :

در مورد موادی که رطوبت اولیه بالایی دارند از دست دادن رطوبت اولیه به صورت تابعی از زمان است. بعضی مواقع ممکن است شیب منحنی خشک کردن ثابت باشد . البته فاکتور انتقال حرارت پارامتر تعیین کننده است . اگر از دست دادن آب قابل توجه باشد محصول نهائی دچار دفرمه شدن یا تغییر شکل می شود.

خشک کردن مایعات :

برای خشک کردن اسیدها از سولفات  سدیم (Na2SO4 ) استفاده می کنیم

برای خشک کردن الکل ها از کربنات پتاسیم ‚ سولفات مس ‚ اکسید آهک و سولفات سدیم استفاده می کنیم .

برای خشک کردن  آلدئیدها از کلرید کلسیم و کلرات منیزیم استفاده می کنیم .

برای خشک کردن آمین ها ار سود پرک ‚ کربنات سدیم‚ پتاس و کربنات پتاسیم استفاده می کنیم.

برای خشک کردن  بازها از پتاس ‚کربنات پتاسیم و اکسید باریم  استفاده می کنیم.

برای خشک کردن فنول ها   ار  سولفات سدیم  استفاده می کنیم.